Saturday, June 13, 2009

JIKA AKU JATUH CINTA


Ketika berbicara tentang cinta, mungkin semua orang akan acuh tak acuh mendengarnya, kerana cinta telah menjadi suatu hal yg begitu kerap dibicarakan orang terutamaya bagi remaja yg sering menganggap cinta adalah segalanya. Ramai yg berkata cinta itu buta, seperti lagu Tiffany,if love is blind, atau ada juga yg kata bahawa hidup tanpa cinta bagai berjalan tanpa tujuan.

APA ITU CINTA?
CINTA adalah perasaan tertarik pada sesuatu yg boleh menimbulkan suasana indah, senang atau nikmat. Jadi cinta tidak hanya cinta sesama makhluk atau cinta kepada lain jenis saja. Boleh saja ketika kita makan di sebuah restoran, pada hari² berikutnya kita sering terbayang masakan di situ dan ingin kembali menikmatinya. Ini pun boleh dikatakan cinta, jatuh cinta pada masakan. Tapi kelihatannya hal seperti ini kurang tepat untuk sebuah kata cinta, kerana orang lebih sering mengaplikasikan cinta sebagai ketertarikan antara lawan jenis (falling in love gitu..).

Kata orang, cinta mempunyai kekuatan yg dahsyat, sama ada kekuatan yg baik ataupun yg tidak baik. Jika pernah menonton filem TROY yg mengisahkan tentang kisah nyata hancurnya sebuah negara hanya kerana cinta atau kisah seorang doktor yg mendirikan sebuah negara atas nama cinta, mungkin kita akan percaya betapa dahsyatnya cinta. Atau mungkin ramai di kalangan kita juga sering rela berkorban apapun demi cinta. Ramai yg rela meninggalkan orang tua kerana cinta pada si kekasih, bahkan ada yg rela menyerahkan mahkota paling berharga hanya untuk membuktikan satu kata 'cinta'.

Persoalannya,apakah ini yg benar² dikatakan cinta, satu fitrah yg dianugerahkan oleh Maha Pecinta. Atau ini hanya permainan nafsu yg menumpang atas nama cinta. Kerana, beza antara cinta dan nafsu bagaikan dua sisi pada kepingan wang logam. Untuk itulah kenapa Islam memberikan bingkai yang sangat indah untuk satu kata cinta, iaitu cinta yg benar² datang dariNya dan dijalankan untuk mencari keredhaanNya.

Islam membingkai cinta dengan satu ikatan suci dalam pernikahan. Cinta antara lawan jenis yg benar² suci adalah cinta seorang suami kepada isterinya atau sebaliknya. Oleh kerana itulah Nabi SAW sangat menganjurkan untuk menikah bagi yg sudah mampu untuk melakukannya demi menghindari hal² yang dilarang dalam agama. Bahkan Baginda bersabda bahawa orang yang paling rugi adalah orang yang meninggal dalam keadaan membujang.

BAGAIMANA KALAU KITA JATUH CINTA?
Sebagai manusia tentu saja kita tidak akan lepas dari apa yang namanya jatuh cinta. Semua orang yang berakal dan normal pasti mengalaminya, kerana ini sudah menjadi fitrah manusia. Namun yang jadi masalah adalah bagaimana cara kita menyikapinya agar kita tidak terjebak dalam cinta kerana nafsu. Ketelusan kita mengendalikan diri sangat menentukan kualiti iman kita di kala kita sedang jatuh cinta. Kerana ujian perasaan termasuk ujian yang cukup berat. Bagaimana kita menyikapinya?

SAMPAIKANLAH DENGAN JUJUR
APABILA kita jatuh cinta kepada seseorang akan lebih baik kita sampaikan perasaan kita dan kemudian membingkainya dlm syariat. Bahkan dalam Islam tidak dilarang seorang wanita menyampaikan perasaannya kepada seorang lelaki. Seperti kisah Nabi, suatu hari ada wanita yang datang kepada Baginda untuk dinikahi dan Baginda tidak menghukumnya tapi menanganinya dengan bijak. Masalahnya adalah mungkinkah kita menikah dengan orang yang belum benar² kita kenal peribadinya?

Dalam Islam dikenal istilah ta'aruf. Dalam proses ta'aruf ini dipertemukan antara lelaki dan perempuan yang didampingi oleh seorang murabbi. Inilah masanya seseorang menyampaikan niat dan kemudian memperkenalkan peribadi masing² dengan segala kekurangan dan kelebihannya. Dalam hal ini diperlukan kejujuran untuk menyampaikan apa adanya kita. Jikalau keduanya saling setuju untuk menerima masing² maka langkah selanjutnya adalah tawakal.

Biasanya pasangan yang punya niat untuk menikah diberikan waktu dua minggu hingga sebulan untuk solat istikharah. Di sinilah keimanan seseorang benar² diuji. Sejauh manakah kepercayaan kita kepada Allah. Sejauh manakah tawakal kita. Setelah waktu yang ditentukan apabila pasangan sudah menemukan jawapan dalam istikharahnya barulah boleh kepada proses perhubungan lebih lanjut.


PASRAHKAN SEMUA PADA ALLAH
KADANG² tidak mudah bagi kita untuk menyampaikan maksud hati, apalagi kalau alasannya belum bersedia, atau mungkin malu untuk mengatakannya. Maka penyelesaiannya adalah dekatkan diri pada ALLAH. Mohonlah jikalau dia baik untuk kita mohon dimudahkan dan jika dia tidak baik untuk kita mohon dijauhkan. Perbanyaklah amalan² yang mendekatkan diri kita padaNya, hingga cinta kita padaNya takkan terkalahkan oleh cinta kita pada apa dan siapapun.

Dialah Yang Maha Pencinta. Dialah yang menggengam hati kita. Kerana itu kepadaNya jugalah seharusnya kita mengadu dan mengembalikan perasaan kita. Ini ada untaian doa yang sangat indah. Ucapkanlah doa ini dengan penuh nikmat apalagi pada dua pertiga malam terakhir. InsyaAllah akan terasa betapa besar cinta kita padaNya dan takkan terkalahkan oleh apapun.

Ya Allahu Rabbi
Hamba punya cinta..seandainya
hamba jatuh cinta, jangan kau
biarkan rasa ini mengurangi
sedikit pun rasa cintaku pada Mu
hingga membuat lupa akan
adanya Engkau.

Ya Allahu Rabbi
Seandainya aku jatuh cinta,
penuhilah hatiku dengan bilangan
cintaMu, biar rasaku padaMu
tetap utuh.

Ya Allahu Rabbi
Seandainya aku jatuh cinta,
pilihkan oleh Mu seseorang yang
hatinya dipenuhi dengan
cintaMu dan kecintaanya
kepadaMu, hingga membuatku
semakin mengagumiMu.

Ya Allahu Rabbi
Seandainya aku jatuh cinta,
pertemukanlah kami, berikanlah
kami kesempatan untuk
bersama² mendekati
cintaMu.

Ya Allahu Rabbi
Terakhir pintaku adalah
seandainya aku jatuh cinta,
jangan Kau palingkan wajahMu
dariku. Anugerahkan aku
cintaMu, cinta yang takkan
pernah pupus walau ditelan
waktu.

No comments: