Tuesday, February 3, 2009

Takdir Manusia

Manusia mempunyai kemampuan terbatas sesuai dengan ukuran yang diberikan oleh Allah kepadanya. Misalnya, kita manusia tidak dapat terbang. Ini merupakan salah satu ukuran atau batas kemampuan yang dianugerahkan Allah. Sesuatu ia tidak mampu melampauinya, kecuali jika menggunakan akal untuk menciptakan satu alat, namun akal juga mempunyai ukuran yang tidak mampu dilampaui..

Di sudut lain,kita manusia berada di bawah hukum² Allah sehingga segala yang kita lakukan juga tidak terlepas dari hukum² yang telah mempunyai kadar dan ukuran tertentu ( sunnatullah ). Hanya kerana hukum² tersebut cukup banyak, dan kita diberi kemampuan untuk memilih, maka kita dapat memilih yang mana
di antara takdir yang ditetapkan Tuhan terhadap alam yang kita pilih.

Api ditetapkan Tuhan panas dan membakar, angin dapat memberi kesejukan atau dingin: itu takdir Tuhan. Manusia boleh memilih api yang membakar atau angin yang sejuk. Di sinilah pentingnya pengetahuan dan perlunya ilham atau petunjuk Ilahi. Salah satu doa yang dipanjatkan Rasulullah SAW adalah Wahai Allah jangan biarkan aku sendiri dengan pertimbangan nafsu akalku saja, walau dalam sekejap.

Ketika Imam Ali ra sedang duduk bersandar di satu tembok yg ternyata rapuh, beliau pindah ke tempat lain. Beberapa orang di sekelilingnya bertanya, Apakah anda lari atau menghindar dari takdir Allah?

Ali menjawab, Saya lari atau menghindar dari takdir Tuhan kepada takdir-Nya yang lain.

Robohnya tembok, berjangkitnya penyakit adalah berdasarkan hukum² yang telah ditetapkanNya, dan bila seseorang tidak menghindar dia akan menerima akibatnya. Akibat yang menimpanya itu juga takdir, tetapi bila dia menghindar dan luput dari bahaya maka itupun takdir. Bukankah Tuhan telah menganugerahkan manusia kemampuan memilih? Kemampuan ini juga merupakan ketetapan atau takdir yang dianugerahkan -Nya. Jika demikian, manusia tidak dapat luput dari takdir, yang baik mahupun yang buruk.

Dan menjadi jelaslah kiranya bahawa adanya takdir tidak menghalang manusia untuk berusaha menentukan masa depannya sendiri, sambil memohon bantuan Ilahi.

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
zul mamak png said...

salam ziarah