Saturday, February 21, 2009

Cermin Diri.. (Jangan Bohongi Diri Sendiri)


BILA JATUH CINTA

Terimalah hakikat jika dah mula rasa bibit cinta antara korang dengan si dia sudah mila bersemi. Cubalah berterus terang daripada korang beputih mata bila si dia memilih orang lain. Awas! Jangan dipendam perasaan itu nanti gerenti korang yang rugi.


BILA BUAT SALAH

Cubalah terima kesilapan diri korang dan janganlah bersikap ego yang boleh merugikan diri korang. Sesekali campaklah ego untuk menerima kesilapan yang korang lakukan. Mungkin dengan cara begini korang lagi dihormati oleh orang sekeliling korang,terutamanya pakwe,makwe,suami or isteri atau bos korang.


BILA MENIPU PASANGAN

Kalau korang tak arif dalam soal tipu menipu ni janganlah cari pasal.Takde istilah 'bohong sunat' yang boleh menyelamatkan diri korang. Silap langkah korang boleh kantoi tengah jalan dan hubungan korang akan berakhir begitu saja. Kepada korang semua awas jika lihat perubahan perangai pasangan korang, mungkin itu tandanya diri korang bakal to say good bye! Jika korang terpaksa melakukan sesuatu, seperti berjumpa bekas pasangan atas sebab² yang tidak dapat dielakkan, cubalah jelaskan kepadanya, sekurang-kurangnya korang tidak menipu dan sudah memberikan penjelasan. Terpulanglah kepada pasangan korang untuk menerimanya.


BILA 'CURI TULANG'

Awas kalau korang jenis yang curi tulang. Mungkin lecturer atau bos di tempat kerja dapat kesan korang curi tulang. Mengakulah kalau korang nak selamat dengan memberikan alasan yang logik, jangan memandai reka cerita yang menyebabkan korang kena tindakan disiplin. Bukan saja korang rugi malah korang akan malu dengan kawan sekeliling dan mungkin korang tidak lagi dipercayai oleh majikan korang. Awas!


BILA TAK SUKA PADA SESEORANG

Kalau boleh elakkan sikap hipokrit korang tuh. Jangan bermuka² jika korang tak suka pada seseorang. Cuba cari masa yang sesuai untuk berterus terang mengapa dan kenapa korang tak suka pada dia. Mungkin dengan cara begini korang dapat tolong si dia itu memperbetulkan sikapnya yang mungkin jugak tidak disenangi oleh orang lain. Selamat mencuba! Tapi awas! Gunalah cara diplomasi dengan kata² positif agar tidak mengecilkan hati si dia.


BILA KEMAHUAN MELEBIHI KEMAMPUAN

Jangan paksa diri korang untuk mendapatkan sesuatu yang mungkin tak mampu korang capai. Kalau kawan korang mampu pakai kereta mewah sebab kekayaan yang dimilikinya,janganlah korang 'paksa' diri korang untuk memiliki benda yang sama sepertinya. Akibatnya diri korang yang akan menanggung beban. Tidak salah untuk jadikan ia sebagai motivai tetapi biarla hasilnya ada di depan mata barulah korang boleh capai cita² itu.


BILA KASIH MULA BERUBAH

Jika hubungan korang sudah tidak dapat diteruskan lagi, cuba beterus terang pada si dia. Jangan membuatkan si dia masih menaruh harapan sedangkan korang sudah tidak ada hati padanya. Jangan membuatkan pasangan korang terluka dan tertunggu² kerana sikap korang itu.

No comments: