Wednesday, October 19, 2011

Maksud Doa Bacaan Duduk antara Dua Sujud



assalamualaikum :)

tahukah anda semua apa maksud doa bacaan duduk antara 
dua sujud yang sering kita baca dengan laju ketika solat? 
samada sedar atau tidak, kita sebenarnya sentiasa
memohon di dalam solat kita. 
tapi adakah kita memahami apa yang kita pohon itu?
inilah maksud doa-doa itu.

♥ Rabbighfirli  ( Tuhanku, ampuni aku )
~ jangan terburu-buru. diam seketika. buka dada dan hati kita untuk menerima keampunan dari Allah umpama membuka diri ketika merasakan hembusan angin sepoi-sepoi bahasa atau menerima curahan air hujan ketika kita masih kecil. tetaplah membuka diri kita untuk menerima keampunan Allah. 


♥ Warhamni ( Sayangi aku )
~ diam dan tundukkanlah diri kita untuk menerima kasih sayang Allah yang tidak terhitung besarnya. bukalah dada kita seluas-luasnya agar banyak kasih sayang dari Allah yang kita terima. 


kemudian diikuti, 


♥ Wajburnii ( Tutuplah aib-aibku )
♥ Warfa'ni ( Angkatlah darjatku )
♥ Warzuqnii ( Berilah aku rezeki )
♥ Wahdinii ( Berilah aku petunjuk )
♥ Wa'aafinii ( Sihatkan aku )
♥ Wa'fuannii ( Maafkan aku ) 


Setelah selesai, diamlah seketika lalu tadahlah tangan sambil menyampaikan rasa syukur kita kepadaNya. Sungguh betapa besarnya nilai sebuah doa yang selalu kita abaikan selama ini.  


sekadar berkongsi apa yang saya pernah baca .

take care people!  :)

No comments: