Thursday, February 25, 2010

Mengamalkan Diet Yang Betul!




Anda remaja yang mempunyai masalah berat badan? Masalah berat badan sering menyebabkan remaja kurang berkeyakinan dan berasa rendah diri. Keinginan para remaja untuk tampil cantik dan bergaya pasti diidamkan oleh semua anak muda.

Namun ramai remaja sekarang ini tidak tahu bagaimana cara terbaik untuk berdiet dan mengawal pemakanan mereka. Lebih menyedihkan mereka mengambil jalan singkat dengan memilih pil diet yang mampu menjejaskan kesihatan.

Ada juga remaja yang terikut2 rejim diet yang ketat sehingga mengakibatkan mereka mengalami penyakit seperti anoreksia dan bulimia.

Cara terbaik untuk menurunkan berat badan adalah dengan gabungan penjagaan pemakanan dan juga senaman yang teratur. Bagi mereka yang ingin mengurangkan kilogram pada berat, sediakan beberapa tip khas untuk remaja.

Minum banyak air
◘ Anda harus mengamalkan minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari(lebih dari itu lagi okay). Seeloknya bawalah air masak anda sendiri setiap kali pergi ke sekolah,tempat pengajian,pejabat mahupun keluar bersiar2.


Diet buah-buahan dan sayuran
◘ Anda digalakkan makan banyak buah-buahan dan membiasakan diri memilih sayuran sebagai salah satu lauk dalam hidangan setiap kali makan. Mulai sekarang jadikanlah ia sebagai hidangan wajib setiap hari...(ingat tu wajib!) :)

Lebihkan pengambilan bijirin
◘ Bijirin penuh amat baik untuk kesihatan. Ia mengandungi gentian, vitamin B, zat besi, mineral, vitamin E dan nutrien fito. Pengambilanh sarapan seperti bijirin amat baik dalam meningkatkan daya kecerdasan minda.

Kurangkan minuman bersoda
◘ Remaja sememangnya menggemari minuman bersoda. Tahukah anda setin minuman soda mengandungi 8 sudu teh gula iaitu melebihi keperluan pengambilan gula sehari bagi wanita iaitu 6 sudu teh bersamaan 100 kalori atau 9 sudu teh gula bagi lelaki bersamaan 150 kalori. (hmmm..fikir-fikirkan lah yer sebelum nak minum tu... banyak sangat tu gula untuk setin)..


Menimbang berat badan setiap minggu
◘ Apabila menimbang berat setiap minggu,anda akan tahu perkembang berat anda. Tak payah timbang hari-hari,cukuplah skali atau dua dalam seminggu. Ia membantu dalam usaha untuk menurunkan berat badan.


Tentukan tahap kelaparan
◘ Sebelum membuat keputusan untuk makan, tentukan sama ada anda benar-benar lapar atau hanya sekadar memenuhi permintaan rakan untuk menemaninya makan bersama. Ia akan menyebabkan anda mengambil makanan melebihi daripada keperluan.


Prihatin dengan makanan
◘ Jika ada peluang, luangkan masa untuk menigira jumlah kalori makanan yang diambil pada setiap hidangan. Anda boleh layari Internet dan mendapatkan informasi mengenai jumlah kalori terhadap makanan di Malaysia. Ini boleh mengelakkan anda mengamalkan diet yang salah.
* Sebagai contoh, ramai mengelak untuk mengambil nasi dan menggantikan dengan roti putih. Tahukah anda kalori empat keping roti bersamaan dengan sepinggan nasi?


Elakkan makan malam
◘ Seboleh-bolehnya elakkan makan malam selepas pukul 8. Sekiranya anda lapar, makanlah biskut dengan air panas seperti air coklat. Jadilah lebih prihatin dengan apa yang anda makan dan pilihlah makanan yang sesuai.


Jangan biarkan diri kelaparan
◘ Jika anda fikir dengan menahan lapar itu salah satu dari diet,anda salah. Menahan lapar bukanlah sesuatu yang bagus untuk menurunkan berat badan. Tahukah anda menahan kelaparan boleh mengakibatkan tahap metabolisme badan anda rendah dan ini akan melambatkan proses pembakaran lemak?


Bersenam
◘ Inilah perkara yang paling penting dalam menurunkan berat badan anda iaitu dengan bersenam (bersenam okay).. Bersenam sebenarnya boleh membakar setiap kalori makanan yang diambil. Pastikan anda mengamalkan gaya hidup yang sihat dengan melakukan senaman yang ringkas.
* Sebagai contoh,elakkan menggunakan lif sebaliknya gunakan tangga.. Begitu juga jika hendak ke kedai, naiklah basikal ataupun berjalan kaki..

Selamat mencuba!




















No comments: