Wednesday, February 10, 2010

Belajar Menerima Pandangan Orang Lain


yeahh!! Baru hari ini nak mengupdatekan blog setelah sekian lama menyepi...ala² iklan 'berehat sebentar bersama kit kat' gitu (macam 2la agaknya..tak ke lama sangat tu..heh) apa² je la kan..






okay la untuk post kali ni nak bersembang pasal macam mana kita nak belajar menerima pandangan orang lain...Ada yang kata senang,ada yang kata susah,ada yang kata macam senang jer dan ada juga yang kata bila nak buat baru terasa susah...






Manusia yang lemah hanya kerana mereka mementingkan diri sendiri...Bagi mereka,pandangan orang lain belakang kira,jangan ambil tahu dan langsung tidak diendahkan.. Salah satu jenis pentingkan diri ni adalah tidak mahu mendengar suara(pandangan)orang di sekitar..Apa yang mahu dia dengar ialah suara² nafsu serta keinginannya sahaja, walaupun kadangkala ianya akan menyebabkan orang lain menderita kerana sikap pentingkan dirinya itu..(tak baik tu...)









Nabi Sulaiman a.s sebagai contoh,sanggup mendengar suara serta pendapat luar walaupun hanya daripada seekor burung hud² mengenai kerajaan Saba'.









Begitu juga Nabi Muhammad s.a.w yang sanggup mendengar pendapat dan pandangan para sahabat,kemudian bersama² berfikir mengenai cadangan dan yang terakhir melaksanakan kata sepakat/kesimpulan yang telah dipersetujui bersama... Bukankah itu memberikan kejayaan?Fikirkan lah...




Sekiranya kita hendak menyelami hati seseorang, kita mestilah mendengar dahulu suara mereka dan semestinya kita haruslah menjadi PENDENGAR yang baik.


Antara suara2 yang perlu kita dengar dalam kehidupan seharian adalah:

1. Suara mereka yang dekat dengan kita contohnya seperti suara hati ibu bapa,suami,isteri,anak2,adik beradik,teman dan sahabat kita.


Luangkan masa untuk mendengar sama ada ianya berbentuk pujian ataupun teguran.Tunjukkan wajah dan ada tindak balas.


Seboleh2nya hindarilah wajah yang dingin(masam mencuka dan sebagainya) kerana ianya akan melukakan mereka yang sedang berkomunikasi(sama ada meluahkan perasaan,bertanyakan pendapat dan lain2)dengan kita. Banyak orang akan suka apabila ceritanya didengari .


2. Suara lawan.Suara lawan memang sukar untuk diterima malah kadang2 ianya disambut dengan lawan juga.


Bagi mereka yang bijaksana,suara lawan ini sebenarnya sangat berharga. Melalui kritikan mereka inilah kita boleh mengetahui kelemahan,salah silap dan sebagainya dan membolehkan kita memperbaikinya untuk masa akan datang.


Bak kata bijak pandai "apabila lawan kita menceritakan aib kita,sebenarnya kita patut berterima kasih kerana dia begitu mengambil berat ,bersusah meluangkan masa dan fikirannya mengenai kita".


Cuba kita fikirkan,berapa banyakkah waktu yang kita pernah gunakan untuk memperbetulkan dan muhasabah diri kita?


Oleh itu,mulai sekarang marilah kita mendengar,bukan sahaja kata2 tetapi juga perasaan mereka yang berada di sekeliling mereka...InsyaAllah, mereka juga akan tetap melakukan perkara yang sama....



















































No comments: